15.11.2008

Moskovassa on paljon nähtävää


Moskova on suuri kaupunki jossa olisi varmasti paljon nähtävää, mikäli reissuun muistaa varata kunnolla aikaa ja rutkasti rahaa. Tällä hetkellä mieleenpainuvin asia kaupungissa ovat kuitenkin sen valtavat ruuhkat, joiden vuoksi tehokkaasta, nopeasta ja edullisesta liikkumisesta on nyky-Moskovassa tullut lähes mahdoton yhtälö.

Koska metrolinjat eivät yllä kaikkialle, on maanpäällisiin liikkumismuotoihin aika ajoin turvauduttava, vaikka sitä kuinka yrittäisi välttää. Mikäli kantamuksia on mukana enemmän kuin kassillinen tai repullinen, ei ahdas ja ruuhkainen metro juurikaan houkuttele. Taksikuskit tietävät tämän ja taksien hinnat ovat sen mukaisia.

Jouduin itse turvautumaan lähes viikon mittaisen reissun aikana yhteensä neljä kertaa taksikyyteihin. Kolme kertaa ajoin keskustan tuntumassa sijaitsevalta Leningradin rautatieasemalta kaupungin laidalla sijaitsevalle messualueelle. Googlen karttapalvelun mukaan pituutta matkalle kertyy 25 kilometriä ja ajallisesti matka ottaisi teoriassa noin 55 minuuttia. Todellisuus on kuitenkin valitettavasti toinen. Saapuessani Moskovaan sunnuntaina aamulla, kyseinen matka taitettiin taksilla reilussa tunnissa. Jobbaritaksin hinta oli 1500 ruplaa, eli 43 euroa.

Seuraavana aamuna, eli maanantaina, sama matka ajettiin jobbaritaksin kyydissä 1200 ruplalla (34 euroa), mutta matka-aikaa kertyikin jo 1,5 tuntia. Keskiviikkona illalla palasin epävirallisen taksin kyydissä messualueelta keskustan tuntumaan ajassa 2 tuntia ja hintaan 2200 ruplaa, eli 62 euroa.

Messujen viimeisenä päivänä tilasin messukeskuksen pihaan virallisen mittaritaksin, jonka kyydissä ajelin torstaina iltapäivällä rautatieasemalle yhteensä 2,5 tuntia. Viralliseen mittariin kertyi reissulle hintaa yhteensä 2000 ruplaa, eli noin 57 euroa. Reissu ajoittui onnekseni juuri ennen pahimpien ruuhkien alkamista. Pahempaakin oli siis vielä luvassa.

Naurettavin tilanne sattui keskiviikkona, kun ajelimme kollegan kanssa messukeskukselta lähimmälle metroasemalle. Lähin metroasema sijaitsee messukeskukselta noin kolmen kilometrin päässä ja messujärjestäjä oli järjestänyt sinne kaikille messujen osallistujille ja vieraille maksuttoman bussikuljetuksen. Hyppäsimme bussiin pahimman iltaruuhkan aikoihin kello 18.00 ja tuon kolmen kilometrin matkan taittamiseen meiltä meni yhteensä muutamaa minuuttia vajaa kaksi tuntia.

Neljään taksikyytiin hurahti siis yhteensä 200 euroa. Tuolla rahalla taitettiin noin sata kilometriä Moskovan ruuhkaisilla kaduilla ja aikaa tuohon matkaan meni yhteensä yli seitsemän tuntia. Yksi kilometri siis maksoi keskimäärin kaksi euroa ja yhden kilometrin ajaminen vei keskimäärin yli neljä minuuttia. Kun tähän vielä lisää sen, että myös jokainen aamuinen ja iltapäiväinen metromatka messukeskukselta hotellille vei hieman yli kaksi tuntia, ei nähtävyyksien katselemiseen jäänyt juurikaan ylimääräistä aikaa.

Toisaalta taksikuskit ja kaupungin ruuhkat tulivat minulle enemmän kuin tutuiksi.

Myös positiivista kehitystä oli Moskovassa havaittavissa. Kaupungissa peruskorjataan ja rakennetaan useita monikaistaisia prospekteja ja niille eritasoliittymiä. Tällä hetkellä suurimpia ruuhkia aiheuttaneita tekijöitä olivat juuri isojen prospektien liikennevalot sekä niiden tienrakennustyömaat.

Myös metron kehittämiseen on varattu hurjasti ruplia. Moskovan metrohallinnon mukaan seuraavien 5-10 vuoden aikana metroasemien määrä kaksinkertaistuu ja uusi, ulompi kehälinjakin valmistunee muutaman vuoden sisällä.

Toivottavasti kaupunkilaisetkin ymmärtäisivät siirtyä joukkoliikennevälineiden käyttäjiksi. Ensimmäisiä viitteitä murroksesta on jo havaittu: kuluneiden viikkojen aikana metrosta on tavattu moskovalaisia julkkiksia, jotka eivät aiemmin ole sylkäisseetkään metron suuntaan. Syynä metron käyttöön siirtymiseen ei heillä ole rahan säästäminen, vaan paljon arvokkaampi asia, nimittäin ajan säästäminen.

5 kommenttia:

Katja Tanskanen kirjoitti...

Mielenkiintoinen näkökulma liikenneruuhkiin.

Mielenkiintoista oli myös lukea tulevaisuuden liikennejärjestelyistä.

Aika on monelle tärkeämpää kuin raha, ja toisaalta "Aika on rahaa".

Moskova on kaunis kaupunki, jossa viimeksi kävin teini-ikäisenä. Katselen usein kuvia Moskovasta. Metroa kannattaisi käyttää jo pelkästään sen koristeellisuuden vuoksi.

Leonid Yakovlev kirjoitti...

Olisi mielenkiintoista saada tietää kyseisten julkkisten nimet.

Katja Tanskanen kirjoitti...

Jos joku kertoo niiden julkkisten nimet, ja joukossa sattuisi olemaan Valeri Leontiev tai Nikolai Baskov, minun olisi varmasti pakko päästä sinne metroon hinnalla millä hyvänsä (hih).

Anonyymi kirjoitti...

Talouskriisi tulee lykkäämään metron laajentamisen ja liikenneuudistukset kaukaiseen tulevaisuuteen.

Moskovalaisautoilija kuolee mieluummin nälkään sinne katumaasturiinsa ennen kuin alentuu matkustamaan metrossa.

Anneli

Taneli Dobrowolski kirjoitti...

Anneli: Enpä jaksa uskoa, että Moskovan metro mitenkään merkittävästi kärsisi finanssikriisistä - toivottavasti ei ainakaan. Metron tuloksesta nimittäin leijonasosan, yli 76 prosenttia, muodostavat lipputulot. On oletettavaa, että finanssikriisin aikana kaupunkilaiset tuskin lopettavat metron käyttöä – pikemminkin päinvastoin. Metron muita tulomuotoja ovat muun muassa mainostulot, tilojen vuokratulot, valtion subventiot alennuslipuista sekä yksityiset sponsorit. Näissä viimeksi mainituissa rahoituslähteissä saattaa laskua tapahtuakin, mutta perustulolähde – lipputulot – tuskin katoaa mihinkään.

Leonid ja Katja: Yksi Audista metroon siirtyneistä julkuista on laulaja Sergei Lazarev. Kas tässä: http://www.dni.ru/showbiz/2008/11/14/153344.html