7.5.2013

Yritystoiminta Venäjällä: Kymmenen myyttiä

Yrittäjä ja taloustoimittaja Vsevolod Veltshenko kirjoitti Moskovskie Novosti –sanomalehteen artikkelin, jossa hän omiin yrittäjäkokemuksiinsa pohjaten rikkoi yritystoimintaan Venäjällä perinteisesti liitettyjä myyttejä. Artikkeli tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman myös Venäjälle etabloituville suomalaisyrityksille.

Veltshenkon alkuperäinen artikkeli on luettavissa täältä.

Ensimmäinen myytti: Venäjällä on äärimmäisen vaikeaa perustaa yritys


Perusvaatimukset yrityksen perustamiselle ovat Venäjän kansalaisuus, noin pari viikkoa aikaa sekä noin 250-375 euroa perustamismenoihin. Toki yrityksen perustaminen Venäjällä on huomattavasti monimutkaisempaa kuin esimerkiksi Virossa tai Suomessa, mutta ei se siltikään ylivoimaisen hankalaa ole. Käytännössä se vaatii pari iltaa aikaa tarvittavien dokumenttien huolelliseen täyttämiseen, yhden reissun verotoimistoon ja pari vierailua omaan pankkiin. Sen jälkeen kuluu keskimäärin pari viikkoa siihen, että verottaja rekisteröi yrityksesi. Tänä aikana yrityksen toimintaa voi jo käynnistellä.

Toinen myytti: Korruptio


Yrityksemme on toiminut Venäjällä jo kolme vuotta ja sinä aikana yksikään viranomainen ei ole kertaakaan yrittänyt pyytää meiltä lahjuksia. Ensin ajattelin, että tämä johtuisi liiketoimintamme (internet-kauppa) erityslaatuisuudesta – eli siis siitä, että kankeat ja vanhakantaiset virkamiehet eivät edes tiedä, miten internet-yrityksiltä voisi lahjuksia lypsää. Keskusteltuani aiheesta perinteistä offline-kauppaa harjoittavien yrittäjä-ystävieni kanssa huomasin, että myös heidän kokemuksensa ovat samansuuntaisia: yksityisiä yrityksiä kiristäviä viranomaisia ei ole tavattu pitkään aikaan. Ystäväni muistelivat, että heitä on viimeksi yritetty kiristää noin 5-6 vuotta sitten. Tämä johtunee siitä, että viranomaisten on nykyaikana tuottavampaa kavaltaa omaisuuksia valtionbudjeteista kuin yksityisiltä yrittäjiltä.

Kolmas myytti: Korkea verotus


Yritysverotus Venäjällä ei tosiaan ole kaikista matalin, mutta eipä sitä mahdottomaksikaan voi haukkua. Arvonlisävero on 18%, mikä on jopa vähemmän kuin useimmissa Euroopan maissa. Palkansaajan tulovero (joka käytännössä jää työnantajan maksettavaksi) on vain 13% ja yrityksen tuloveron osuuden saa taitava kirjanpitäjä kutistuman hyvinkin pieneksi. Avainongelmia ovat yrityksen maksamat työnantajamaksut ja –verot, jotka ovat tällä hetkellä 36% työntekijän palkasta. Kun siis joudut yrittäjänä maksamaan valtiolle kuukausittain puolikkaan työntekijäsi palkasta (13% + 36%), kannattaa miettiä kahteen kertaan, kannattaako uusia työntekijöitä edes palkata. On tosin huomattava, että tämäkään tilanne ei ole aina näin synkkä: useat toimialat saavat alennuksia työnantajamaksuihin (esimerkiksi IT-aloilla ne ovat vain 14%) ja toisaalta useimmissa Eurooppalaisissa valtioissa tilanne on tältä osin vieläkin huonompi.

Neljäs myytti: Venäjällä on runsaasti koulutettua ja osaavaa työvoimaa


Kolmen vuoden aikana yrityksessämme on työskennellyt satakunta työntekijää ja olemme haastatelleet noin 1500 työnhakijaa, joista kaikki ovat valmistuneet Moskovan tai Pietarin arvostetuista korkeakouluista. Noin 90% näistä työntekijöistä ovat olleet huonoja: he rakastavat hienoja käyntikortteja ja tyylikästä toimistoa sekä erityisesti palkkapäiviä, mutta aito työskenteleminen maistuu heille vain harvoin. Oikea asenne työtä kohtaan on pyrkimys asetettuun tavoitteeseen, halu opetella uusia asioita sekä valmius aloittaa projekteja useita kertoja alusta. Tällaisia työntekijöitä tapaamme valitettavasti vain harvoin. Tilanne on sama kaikilla aloilla: hyvää kuriiria on yhtä vaikeaa löytää kuin hyvää toimitusjohtajaa.

Viides myytti: Yritystoiminnan aloittaminen vaatii paljon rahaa


Mikäli ette ole perustamassa kuorma-autoja tai syöpälääkettä valmistavaa yritystä, ette tarvitse suurta alkupääomaa. Suurimmassa osassa toimialoista yritystoiminnan perustaminen vaatii oikeastaan vain vähän alkupääomaa. Esimerkiksi verkkokaupassa yksinkertaisen kotisivun voi tehdä vaikka itse, myytävät tavarat saada tavarantoimittajilta luotolla ja verkkomainontaan riittää aluksi jo muutama sata euroa. Tämä kaikki riittää tuotteidenne kysynnän selvittämiseen. Mikäli kysyntää on, voitte houkutella yritykseen ulkopuolisia rahoittajia tai kehittää sitä pikkuhiljaa itse.

Kuudes myytti: Kukaan ei sijoita uusiin yrityksiin


Rahoittajat kiertävät yleensä kaukaa ”uusien Facebookien” tai ikiliikkujien keksijät, mutta mikäli teillä on laadukas tiimi, potentiaalinen ja kysyntää omaava tuote (tai jos kykenette uskottavasti todistamaan kysynnän), voitte ihan hyvin luottaa vähintään pienehköön startup-rahoitukseen. Kyseessä on vaikeahko, mutta samalla kuitenkin ratkaistavissa oleva haaste.

Seitsemäs myytti: Venäjällä tekee suuria ja nopeita voittoja


Aiemmilta vuosilta tutut 300% voitot liiketoiminnasta ovat jääneet historiaan. Yritystoiminnassa Venäjällä voittomarginaalit ovat edelleen perinteisesti suurempia kuin Euroopassa tai Yhdysvalloissa, mutta moninkertaisesti pienempiä kuin vielä 10 tai 20 vuotta sitten. Moskovassa ja Pietarissa markkinat ovat jo lähellä kyllästymispistettään, kilpailu on kovaa ja menestyksekäs yritystoiminta edellyttää tehokkuutta. ”Osta ruplalla ja myy kymmenellä” –tyyppinen liiketoiminta on jäänyt historiaan jo kauan sitten. Palvelujen ja tuotteiden hinnat Venäjällä ovat korkeammat kuin Euroopassa, mutta tämä erotus ei jää yritykselle, vaan se on ”lisähinta” liiketoimintaympäristön jälkeenjääneisyydestä (esimerkiksi tavaroiden hitaista toimitusajoista tai asiantuntijoiden puutteesta) sekä tullimaksuista.

Kahdeksas myytti: Venäläisille kuluttajille käy kaupaksi mikä tahansa


Eivät ole pitkään aikaan ostaneet. Venäläiset kuluttajat, erityisesti Moskovassa ja Pietarissa, eivät kuluttajatietoisuudessaan eroa enää millään tavalla eurooppalaisista kuluttajista. Reuna-alueilla ja maaseudulla saattaa vielä edelleen olla mahdollista myydä kuluttajille huonolaatuista tavaraa, mutta sekin on yhä vaikeampaa. Esimerkiksi edulliset henkilöautot, halpa kiinalainen massatuotanto ja tuntemattomien valmistajien valmistama kosmetiikka ovat jäämässä historiaan. Kuluttajat ovat edelleen hintatietoisia, mutta nyt he eivät enää juokse Renault Loganeiden alennusten perässä, vaan kyttäävät Lexusten tarjouksia. Loganeita ei pian huolita edes ilmaiseksi.

Yhdeksäs myytti: Vähäinen kilpailu


Erityisesti Moskovassa ja Pietarissa on asukasta kohden jo lähes yhtä paljon kauppoja, verkkokauppoja, kauneussalonkeja ja yksityiskouluja kuin Euroopassa keskimäärin. Kilpailu on useimmilla aloilla jo erittäin kovaa. Esimerkiksi kosmetiikan verkkokauppoja toimii Venäjällä jo yli 50, mikä on pienelle ja kapealle segmentille paljon. Kilpailu on suhteellisen vähäistä enää valtion kontrolloimilla aloilla (esimerkiksi kunnallispalveluissa) sekä uusilla liiketoiminnan aloilla, joihin ei ole vielä ehtinyt muodostua kunnollista kilpailua. Tällaisen alan löytäminen vaatii kuitenkin onnea.

Kymmenes myytti: Internet-mainonta on edullista


Suosituimmista kontekstimainonnan hakusanoista kilpailevilla yrityksillä on käytössään miljoonabudjetit Internet-mainontaan, joten aloittelija ei pääse helpolla. Kontekstimainonta on edelleen edullisempaa, yksinkertaisempaa ja helpompaa kuin offline-mainonta, mutta enää ei kontekstimainontaan sijoitetulla parin tuhannen dollarin mainosbudjetilla voi odottaa ihmeitä.  PK-yritysten kannattaakin opetella hyödyntämään Internet-mainontaa mahdollisimman kustannustehokkaasti, vaikka se vaatisi aikaa ja vaivaa.

Ei kommentteja: